Lásky jedné plavovlásky
aneb
Postbaťovská Zruč ve filmu

Dne 26. 8. 1965 měl na mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách premiéru nový celovečerní československý film nazvaný Lásky jedné plavovlásky tehdy třiatřicetiletého režiséra Miloše Formana (1932– 2018), scénáristů Jaroslava Papouška (1929–1996), Miloše Formana a Ivana Passera (1933–2020) a kameramana Miroslava Ondříčka (1934–2015). Formanův třetí celovečerní film je hořkou komedií s banální zápletkou, kterou režisérovi do cesty přihrálo náhodné setkání s mladou textilní dělnicí ze severočeského Varnsdorfu.

„Nebyl jsem tehdy ještě podruhé ženatý a dost často jsem bezhlavě a bez cíle bloudil od kamaráda ke kamarádovi, od lokálu k lokálu. Jednoho dne, bylo už po půlnoci, jsem jel autem domů do Všehrdovy ulice a najednou vidím, jak si to po mostě šine holka s kufrem. Zastavil jsem a nabídl dívce pomoc, přitom jsem se dozvěděl, že přijela za klukem, s nímž se sblížila před pár dny u nich ve Varnsdorfu. Jak však zjistila, adresa, kterou jí dal, je falešná. Od ní jsem se také dozvěděl o situaci ve Varnsdorfu, jež se pak objevila ve filmu. Velké textilní fabriky, oblast vylidněná po odsunu Němců, daleko víc děvčat než chlapců.“ Vyprávění varnsdorfské dělnice doplnil ještě jeden inspirační zdroj – životní osudy hlavní herečky Hany Brejchové. A místo před válkou převážně německého Varnsdorfu se Miloš Forman rozhodl natáčet v jiném českém průmyslovém městě: „Ve Zruči to bylo totéž, jen fabrika byla nová, v českém kraji.“

Tehdy jsme vášnivě hrávali kulečník. Komunisti považovali kulečník za buržoazní zábavu, a proto těch dobrých stolů bylo k mání dost málo. Jeden ale stál na zámku v Dobříši, a tak jsme ten scénář jeli psát tam. Film jsme nazvali Lásky jedné plavovlásky. Točili jsme ho ve Zruči nad Sázavou, kde byly obuvnické závody s převahou ženských zaměstnankyň, a tak tam byl nedostatek mužského pohlaví stejně palčivým problémem jako ve Varnsdorfu. Všem místním byl příběh rázem jasný a náhodou tam měli i slušný kulečníkový stůl,“ vzpomínal režisér a spoluscénárista Forman.

Ikonické dílo filmové nové vlny československých šedesátých let zaujalo porotu benátského filmového festivalu, která dílo ocenila Zlatým lvem v kategorii Nejlepší film . Zatímco festivalovou jury Formanova hořká komedie upoutala snadno uvěřitelným zachycením lidské každodennosti, italská a s ní i zahraniční kritika byla spíše zmatena a vytýkala filmu příliš banální námět. Přesto byl film v roce 1967 jedním z pěti neanglicky mluvených filmů nominovaných na Oscara. V Československu to Formanův film neměl jednoduché ani u schvalovatelů, ani u kritiky. Hlavní dramaturg Barrandovských filmových studií se údajně nechal slyšet, že je to nejnudnější scénář, jaký v posledních letech četl, naivní a nepravdivý. Projekt nakonec prosadili vedoucí tvůrčí skupiny Barrandovských filmových studií Jiří Šebor a Vladimír Bor. Argumentem pro výrobu projektu byla mimo jiné skutečnost, že film měl jen minimální rozpočet. Formanovo dílo ovšem kritizovala i část veřejnosti, která režiséra častovala anonymními dopisy a výhrůžkami (údajně i smrtí), a to kvůli intimním scénám. Možná i kvůli nim se do místa natáčení začaly sjíždět pánské výpravy, které jen popuzovaly již tak dotčené vedení místního závodu Sázavan, které si film o pracující mládeži a jejím mimopracovním životě na internátu představovalo rozhodně jinak. 

Neherci Josef Kolb (druhý zleva) a Jan Stöckl (druhý zprava) s režisérem Milošem Formanem, kameramanem Miloslavem Ondříčkem a scénáristou Jaroslavem Papouškem (zleva doprava) při natáčení celovečerního filmu Hoří, má panenko (Fotoklub Zruč nad Sázavou).

„V našem filmu je laskavému řediteli továrny líto všech těch jeho osamělých holek,“ vzpomínal Miloš Forman. „A tak se domluví s vojáky, že mu do města pošlou vojenskou posádku. Ženské ve městě jsou celé říčné na ten velký den, ale vojenský vlak vyklopí ve městě jednotku odrbaných plešatých a pupkatých záložáků. Na úvodní tancovačce, která je k uvítání vojáků přichystána, sbalí blonďatou hrdinku filmu mladý pianista. Není to žádný playboy, ale je z Prahy a dá blondýnce svou adresu. Pár týdnů nato ho dívka opravdu navštíví, ale doma jsou jenom rodiče. Blondýnka nikoho ve městě nezná, a tak se rodiče slitujou a nechají ji vyspat na gauči v kuchyni, kde spává jejich syn. On sám tu noc skončí v posteli svých rodičů. Sotva se tam vejdou. Táta chce spát, syn by byl nejradši, kdyby ho vyhodili a on si mohl jít lehnout na svůj gauč do kuchyně k té dívce, ale celé to diriguje matka, která by žádnou takovou sprosťárnu doma nestrpěla. Na konci filmu se zklamaná blondýnka vrací na internát do Zruče a vymýšlí si historky o svém milujícím snoubenci z Prahy, takové, po kterých se všem holkám na pokoji krásně usíná.“

Cestu k domácím divákům si Formanův film přes počáteční překážky nakonec přece jen našel. Premiéra filmu proběhla 12. 11. 1965. V československých kinech film vidělo přes dva miliony diváků. „Lásky jedné plavovlásky se promítaly po celém Československu a získaly mi Státní cenu Klementa Gottwalda. Cena tohoto prvního dělnického prezidenta a vyhlášeného opilce byla pro mě spíš trapná, ovšem jednu výhodu měla. K pentli patřila i tlustá obálka, ve které bylo 20 000 Kč (800 Euro), což byl tehdy skoro roční příjem, a to mi osladilo i nemilosrdný posměch, kterým Ivan [Passer, poznámka MJ] všechny laureáty této ceny častoval.“

Pobyt ve Zruči nad Sázavou a v kulisách postbaťovského podniku Sázavan a jeho společenského zázemí byl pro režiséra Formana doslova formotvorným: „Na těch pár měsíců ve Zruči nad Sázavou vzpomínám jako na jedny z mých nejšťastnějších dnů u filmu. Měli jsme času, kolik jsme potřebovali. Hráli jsme kulečník. Váleli jsme se smíchy, když se Pucholt rafal s rodiči na jejich úzké manželské posteli.“ Především však Forman ve filmu angažoval několik zručských neherců, mezi nimiž objevil československému filmu patrně nejznámější neherce: „Při natáčení Lásek jsem si vyzkoušel, že mísení profesionálních herců s neherci může oběma skupinám prospět, ale jsou k tomu zapotřebí silné herecké osobnosti, které se nezaleknou syrového a přirozeného chování neherců. Splynout s lidmi, kteří prostě jen hrají sami sebe, vyžaduje herce opravdu velkého kalibru, a takový byl Vladimír Menšík.“ A také Josef Šebánek (1915–1977) v roli otce a Josef Kolb (1901–1982) v autobiografické roli mistra výroby Pokorného. Dvojice Šebánek a Kolb se stala na několik dalších let doslova nerozlučnou, protože herci společně vystoupili jak ve Formanově následujícím celovečerním filmu Hoří, má panenko (1967), tak ve filmu Nejkrásnější věk (1968) a Hogo fogo Homolka (1970). Ve Formanových Láskách ovšem účinkovali i další zručští neherci, ať již máme na mysli Janu Novákovou v roli kamarádky titulní hrdinky Anduly, která se k filmu ještě jednou vrátila ve fantazy thrilleru Konec srpna v hotelu Ozon (1966, režie Jan Schmidt), nebo Antonína Blažejovského v úloze Tondy, který se před kamerou objevil i ve Formanově filmu Hoří, má panenko (1967).

Ve Formanových Láskách neúčinkovali jen neherci z řad zručských obyvatel, ale i kulisy zdejších průmyslových exteriérů a interiérů: železniční zastávka Zruč nad Sázavou zastávka se stala kulisou pro scénu dívek z fabriky čekajících na příjezd vlaku s vojáky, vlastního příjezdu záložáků a pochodu vojáků směrem k továrnímu areálu. Prostor před továrnou posloužil k natáčení scén odchodu zaměstnanců po pracovní směně domů, Tondova čekání na motorce na jeho bývalou přítelkyni Andulu a vzájemného rozhovoru o prstýnku, kterým Tonda obdaroval svou bývalou lásku. Tondova nevítaná návštěva Anduly v dívčím internátu a předcházejícího rozhovoru přes okno s Andulinými kamarádkami probíhala před ubytovnou v dnešní Poštovní ulici čp. 593. Konečně taneční zábava a milostné scény mezi Andulou a její novou láskou, tanečním klavíristou Mildou byly realizovány v sále a ubytovacích prostorách baťovského Společenského domu na dnešním náměstí Míru čp. 549. Dnes jsou tato místa pevnými body na mapě československé filmové historie a historiografie.

Autor článku

Author profile picture

Doc. PhDr. Martin Jemelka, Ph.D.

Doc. PhDr. Martin Jemelka, Ph.D. (1979) je český historik a hudební publicista specializující se na sociální, hospodářské a náboženské dějiny 19. a 20. století, dějiny dělnictva, bydlení a každodennosti, historickou demografii, kulturní dějiny a dějiny koncernu Baťa. Studoval na univerzitě v Ostravě, působil na zahraničních univerzitách v Jeně a Vídni. Je autorem a spoluautorem více než desítky monografií a řady studií, kapitol a statí v domácích i zahraničních publikacích a periodikách. Je nositelem Ceny Josefa Pekaře (2009), Ceny Akademie věd ČR za mimořádné výsledky výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (2018), Mezinárodní ceny Egona Erwina Kische za literaturu faktu (2021) a Ceny předsedkyně Akademie věd ČR za propagaci nebo popularizaci výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (2023). Systematicky se věnuje popularizaci vědy a spolupracuje s veřejnoprávními médii, například jako odborný poradce dvoudílného televizního filmu Dukla 61 (2018) nebo televizní dokumentární série Industrie (2021).